Новини

Цените на винетките следвали ръста на средната заплата, убеждава Лиляна Павлова

24 януари 2016 | 00:30 | news

Ръстът на заплатите наложил индексация на цената на винетките". Това стана ясно от думите на регионалния министър Лиляна Павлова по време на парламентарния контрол. Винетките са система за плащане на време, а не на изминато разстояние, както обясни строителният министър.

"Още от 2004, когато е въведена системата, е трябвало цената да се увеличава всяка година поне с 5 лева. Правителствата досега обаче не го правели. За пръв път от 8 години се увеличили цените на винетките", по думите на Лиляна Павлова.

"Защо поскъпва винетката? Защото с 63% е ръстът на средната заплата, около 70% е ръстът на минималната работна заплата", стана ясно от думите й. "До 2022 година ще са нужни над 7 милиарда лева да завършим магистралите и за подобряване на пътната мрежа", каза Павлова.

За 20 000 километра пътна мрежа са нужни минимум 600 милиона лева годишно за поддържане на републиканските пътища. Около 6000 километра от тях са в незадоволително състояние. Затова и трябвало да се вложат повече средства в ремонт на пътища.

Средно годишно приходите от винетки са в размер на 180 до 230 милиона лева. За държавата оставали 150-200 милиона лева за ремонт и поддръжка като се махнат разходите за изработката на винетните стикери.

"Нуждите са големи, средствата са недостатъчни", изтъкна министър Павлова и уточни, че за нея винетката е доброволна такса. "Който има автомобил трябва да плати таксата, както плаща за гориво и за смяна на масло. Освен това в много страни, в които има винетки има и пътен данък. Такъв у нас няма. Парите от винетки са крайно недостатъчни", каза Лиляна Павлова.

"Тези, които пътуваме, трябва да плащаме", смята тя. За да се гарантира по-справедливо плащане кабинетът решил да се мине към смесена система- винетки и тол такси. Това щяло да доведе до повече приходи и ще се ремонтират пътищата.

Подкрепете винетките, призова министър Павлова. Това е малко като яйцето и кокошката, кое е първото, аргументира тя казусът скъпи винетки или хубави пътища.

Още не се знае дали винетката няма да скочи още от 2017. Щяло да зависи и от въвеждането на електронни винетки. Въвеждането на електронни винетки, обаче ще доведе това тежкотоварният трафик да плаща повече.

След анализ, щяло да се реши дали ще има още едно поскъпване на винетката. 190 000 броя безплатни винетки дава държавата през Агенцията за социално подпомагане на инвалиди. Какви са разчетите от поскъпване на винетките?, попита социалистът Красимир Янков.

Той поиска ясен отговор и за ремонтите по пътищата. "Услугата не е подобрена", недоволен бе червеният депутат. "Защо гражданите трябва да плащат по-висока цена, при положение, че държавата не е подобрила услугата", ядоса се социалистът.

Поскъпването на винетките се отразява, по думите му, върху живота на хората, отразява се и върху поскъпването на цените. Велизар Енчев пък обясни, че решението за поскъпването на винетките било срамно.